BLOCKBESKRIVNING
Åk 4-5
Flintstone
“Varför står julbocken under granen och varför dansar vi runt en midsommarstång?
Detta har vi ärvt och detta har vi bevarat.”
Syfte: Eleverna ska utveckla sina kunskaper om sin historia och få en insikt om hur det förflutna påverkar nutiden.
Ämne v.46-51 | Beskrivning centralt innehåll | Bedömning |
Historia | Ni ska lära er om de utmärkande dragen av sten- brons- och järnåldern | Lektions bedömningar, läsa om ämnet, prov, göra tidsaxel i bildform |
Fysik Biologi | Ni ska lära er om olika metaller och material, sten brons, järn och magnetism. Ni ska lära er om matspjälkning och dieter. | |
Svenska/Sva | Vi kommer att läsa ur boken Vargbröder | Arbetsuppgifter via boken och innefattar läsförståelse, lyssna, arbeta |
Engelska | Arbetar vidare i boken! | Eleven ska utöka sitt ordförråd. |
Bild | Ni kommer arbeta med lera. | |
Matematik | Arbetar efter individuell plan | Ni bedöms efter lektionen. |
Moderna språk | Arbetar vidare där dem är! | |
Idrott och hälsa | Ni ska lära er dans och röra er till musik. | Eleven ska anpassa sina rörelser till musik och dans efter takt och rytm. |
Slöjd | spel | |
Musik | Sjunga en helt låt, läsa hela texten,använd tempo och takten.som passar till | vi kommer att bedöma tekniken delaktig att sjunga /-spela |
Åk 6
Kristendomen kommer till Europa
Vad tror du på? Kan man tvinga någon att tro?
Tror vi på samma, måste vi? vad tror du på?
Syfte: Eleven ska utveckla sina kunskaper och få en inblick i kristendomens historia.
Hur kristendomens framfart skördade offer till hur den ser ut idag.
Ämne v.46-51 | Beskrivning centralt innehåll | Bedömning |
Historia/Religion | Kristendom kommer till Europa och Sverige. Olika delar av Kristendom. | Lektionsbedömning, skriftligt prov |
Fysik | Solsystemet, geocentriskt. | |
Svenska/Sva | Forska om Kristendomen, textbearbetning och muntlig presentation till power point. Nationella prov muntligt i två delar: redovisning och diskussion. | Lektionsbedömning, presentera via Power Point om kristendomen Enligt mall, nationellt prov |
Engelska | träna inför nationella provetgrammatikrepetition Ni ska läsa en text varannan vecka och lär er glosorna till texten. | Ni ska lära er:prepositionsirregular verbsdo/does/didthis/that, these/those Glostest varannan vecka på fredagar. |
Bild | kyrkor med kontrast | |
Matematik | Geometri | |
Hem- och konsumentkunskap | Julbak. | |
Moderna språk | Ni ska arbeta vidare med arbetsböckerna. | Eleverna kommer att ta en del med prov för att bedöma kunskap. |
Idrott och hälsa | Ni ska lära er dans och röra er till musik. | |
Slöjd | Ljusstakar. | |
Musik | Sjunga en helt låt, läsa hela texten,använd tempo och takten som passar till -Spela instrumenten för att visa utveckling. | Ni kommer att spela och vi ska bedöma tekniken delaktig att sjunga /-spela ackord i låten |
Åk 7
Power
“Låt den lilla gnistan tändas inom dig, låt den brinna med full kraft. Lågan kommer synas utanpå, du blir en brinnande superkraft.”
Syfte: Ni ska utveckla kunskapen om hur naturen framkallar processer som påverkar jordytans former. Vilka krafter som påverkar, allt runt om oss men även mänskligheten.
Ämne v.46-51 | Beskrivning centralt innehåll | Bedömning |
Geografi Religion | Ni ska lära er om inre och yttre krafter och om vilka krafter jorden besitter. Vulkaner och jordbävningar. Vilka krafter styr de 3 systerreligionerna? Judendom, Kristendom och Islam. | |
Fysik Biologi | Kraft och motkraft och vad som håller oss kvar på jorden. Musklerna i kroppen är en kraft men hur fungerar de? | |
Svenska/Sva | Ni ska träna läsförståelse och hålla uthållighetskraften. Saga om “den lilla muskeln som växte och blev stor” | |
Engelska | Ni ska välja en låt, göra en poster, faktatext och låtöversättning (lyrics) och sen presentera till klassen (jobbar i grupp). Läsa en text varannan vecka plus lära sig glosor till texten. | Jag ska bedöma hur ni jobbar under lektionerna.Jag ska bedöma kreativiteten. Glostest varannan måndag |
Bild | Ni ska bygga en vulkan utav papier mache. | Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt. Dessutom kan eleven presentera sina bilder med viss anpassning till syfte och sammanhang. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och visar då på enkla samband mellan uttryck, innehåll, funktion och kvalitet i bildarbetet.Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder och visuell kultur och för dåenkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter, andra verk och företeelser i omvärlden. |
Matematik | Efter individuell plan | |
Hem- och konsumentkunskap | Religiösa festmåltider | HHK: I arbetet kan eleven använda metoder, livsmedel och utrustning på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Eleven kan också ge enkla omdömen om arbetsprocessen och resultat. Därutöver kan eleven föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur varierade och balanserade måltider kan sättas samman och anpassas till individuella behov. |
Moderna språk | Ni ska arbeta vidare med arbetsböckerna. | lektionsbedömning, glostesteroch kunskapstest |
Idrott och hälsa | Ni ska lära er dans och röra er till musik samt planera en egen lektion. | |
Musik | Sjunga en helt låt, läsa hela texten,använd tempo och takten.som passar till -Spela instrumenten för att vissar utveckling.Planering: att tänka på tiden som räknas för att kunna sjunga en hel fullmak låt. | Ni kommer att spela och vi ska bedöma tekniken delaktig att sjunga /-spela ackord i låten. |
Slöjd | Ni ska göra ett pennskrin eller mobilfodral att förvara er mobil i under skoltid. |
Bedömning:
Engelska: lektionsbedömning, presentation trailer v. 50
Åk 8
Världens byggstenar
“Hemma hade vi det så fattigt att mamma hade bara en dräkt, och det var andedräkten, den var dålig den också”
Syfte: I detta block kommer du förstå hur lyckligt lottad du är som bor där du gör och att du har tillgångar till det du har!
Ämne v.46-v51 | Centralt innehåll | Bedömning |
Geografi | Ni ska lära er varför man bygger upp städer som man gör, varför vissa länder blir fattiga och vissa blir rika utefter de olika parametrar. | |
Biologi | Ni ska lära er om fortplantning hos människor samt växter, epidemier, sjukdomar i fattiga och rika länder. Råvaror. | |
Bild | Vi kommer att tillsammans titta på olika bilder som skildrar fattigdom och rikedom. Ni kommer sedan att skapa en bild där ni ska få fram ett budskap. | |
Slöjd | Ljusstake. | |
Matematik | NI arbetar efter individuell plan. | |
Tyska/SpanskaSvensk/engelska | Arbeta vidare i boken. | |
Engelska | Ni ska välja en låt, göra en poster, faktatext och låtöversättning (lyrics) och sen presentera till klassen (jobbar i grupp). Läsa en text varannan vecka plus lära sig glosor till texten. Skriva en bokrecension! Inlämning senast andra december. | Jag kommer att bedöma hur ni samarbeta, kreativiteten. Glostest varannan måndag.Jag kommer att bedöma bokrecensionen och hur bra ni följde instruktioner ni fick av mig. |
Hem- och konsumentkunskap | Jämföra rik och fattig mat | |
Idrott och hälsa | Dans, rörelser till musik och ni ska planera er egen lektion. | |
Svenska | Jämförande text utifrån fattiga och rika länder, skrivregler, utredande text (vikten av utbildning) | |
Musik | Sjunga en helt låt, läsa hela texten,använd tempo och takten.som passar till -Spela instrumenten för att vissar utveckling.Planering: att tänka på tiden som räknas för att kunna sjunga en hel låt (what a wonderful world) L.A | Ni kommer att spela och vi ska bedöma tekniken delaktig att sjunga /-spela ackord i låten. |
Bedömning:
Engelska: lektionsbedömning, inlämning bokrecension senast den 2:e december!
lämna in trailern senast vecka 50!
Spanska: Glosstest och kunskap med provet/ 02/12 boken måste vara i utvärderingen
Åk 9
Blod och krig
“Jag har inget mer att erbjuda er än blod, svett och tårar” Winston Churchill
Syfte: Eleverna ska utveckla förståelse för att varje tids människor måste bedömas utifrån sin samtids villkor och värderingar.
Ämne v.46-51 | Centralt innehåll | Bedömning |
Historia | Ni ska lära er om 2:a världskriget och om hur FN bildades. Ni ska lära er vikten av de mänskliga rättigheterna, och om folkmord. | |
Kemi Biologi | Ni ska repetera atomen och fördjupa er i kärnfysik. Hur blir en atom en atombomb? Ni ska lära er blodets kretslopp och hjärtat. | |
Bild | Hitler avskydde viss konst. Ni ska få måla expressionism porträtt. | |
Slöjd | Nyckelhängare i trä | |
Matematik | Ni arbetar vidare efter individuell plan. | |
Tyska/SpanskaSvensk/engelska | Arbeta vidare i boken. | |
Engelska | Träna inför nationella provet samt grammatiska övningar. | |
Hem- och konsumentkunskap | Järnrik mat. | |
Idrott och hälsa | Dans, rörelser till musik och ni ska planera er egen lektion. | |
Svenska | Ni ska besöka auschwitz på papper och göra ett repotage. Ni ska skriva en läkares rapport om hjärtsjukdom. | |
Musik | Sjunga en helt låt, läsa hela texten,använd tempo och takten.som passar till -Spela instrumenten för att vissar utveckling.Planering: att tänka på tiden som räknas för att kunna sjunga en hel låt.(John Ledgend- all of me). | Ni kommer att spela och vi ska bedöma tekniken delaktig att sjunga /-spela ackord i låten. |
Bedömning:
Engelska: lektionsbedömning, NP muntlig, grammartest v. 50
Spanska : det finns inga studenter.